Birthday in Stockholm

Igår den 9:e april fyllde jag 21 år, det känns dock inte som att jag är det i och med att jag alltid får höra att jag ser mycket yngre ut. Så sent som igår sa nån att dom trodde jag var 17?! Så jag ser egentligen alltså 4 år yngre ut än vad jag är. Detta kan ju vara till en fördel senare i livet, men just nu är jag har jag inte riktigt nått den åldern då jag börjar ta det som en komplimang. 
Hursomhelst så blev jag uppvaktad av mamma med frukost och tårta på sängen och paket. Därefter bar det iväg till stockholm där jag hade tid hos en ögonlaser klinik för en undersökning i och med att jag är så trött på mina glasögon och jag tycker inte linser är bekvämt alls. Man fick vara yngst 20 år i och med att innan dess är inte synen helt avstannad utan den är fortfarande under utveckling om man säger så. Man får ta med sig optiker recept från två år tillbaka så att dom kan kolla hur mycket synen har förändrats, dom vill nämligen inte göra något om synen har förändrats för mycket i och med att den då kan fortsätta att förändras även efter själva ingreppet. Min syn hade förändrats en del men inte för mycket för att jag inte skulle få göra operationen, så nästa vecka på torsdag ska jag fixa min syn. Jag är så otroligt redo för det i och med att jag nu har gått runt och sett skit rent ut sagt då jag har vägrat att använda glasögonen eller linserna. Men som sagt på torsdag börjar mitt "nya liv" men jag är såklart väldigt nervös eftersom att det tydligen kommer göra väldigt ont och liksom skava under läkningsprocessen. Jag kommer även vara väldigt ljuskänslig under dom första 5 dagarna och jag kommer inte alls kunna vistas ute utan får helt enkelt stanna hemma och gå ut när det börjat skymma. Så det blir tyvärr så att jag kommer missa lite skola men bara två lektioner. Jag skriver gärna mer om det efter själva ingreppet om ni skulle vilja veta hur det gick till och lite sånt. 
 
Jag fick några pupil vidgande ögondroppar under undersökningen som gjorde mig extremt ljuskänslig igår när dom skulle hålla på och mäta ögat och min mamma varnade mig och sa att jag måste använda solglasögon och gärna titta ned sen när vi gick ut från kliniken. Hon fick nämligen såna droppar när hon hade haft en propp i ögat, men jag tänkte väl kanske lite att hon överdrev så jag han väl ta ungefär två steg utanför kliniken innan jag höll på att ramla baklänges. Det var så ljust att jag knappt visste vart jag skulle ta vägen. Tänk dig när du har suttit i ett mörkt rum och sedan öppnar någon persienerna och det känns som att 1000 solar skiner in. Det var ungefär den känslan resten av dagen och jag kunde heller inte se på nära håll, det var verkligen läskigt för det blir ungefär så det blir när man blir gammal och börjar se dåligt på nära håll. Jag fick hålla mobilen en meter bort för att kunna se vad jag höll på med haha. 
 
På vägen tillbaka så gick vi förbi kungsträdgården där några utav körsbärsträden redan hade börjat blomma lite så om några dagar har dom nog slagit fullt ut. Men så här såg det ut igår i alla fall, det är fortfarande ganska många outslagna knoppar, men om några dagar är dom nog fullt utslagna skulle jag tro. 
 
 
 
Postat av: Emely

Va fin bild! Å jag älskar det kreativa med ljusen runt tårtan! Grattis i efterskott ;)

2015-04-17 @ 18:11:11
URL: http://houseofem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: